meny
HELLAS ORIENTERINGSKLUBB
En idrottsklubb med anor från 1899
meny
PUBLIKKONTROLLEN

Publikkontrollen är det som på andras sidor brukar kallas för klotterplank eller gästbok.

Här kan du som besökare lämna kommentarer om vår sida eller kanske informera oss andra om något viktigt, eller vad det nu än kan vara. Ordet är fritt.

Även om ordet är i princip fritt så bör man tänka på sitt språkbruk genom att undvika en massa svordomar och andra olämpliga ord med tanke på att besökare ur alla åldrar kan hitta in hit.
För att underlätta läsandet bör man också tänka på hur man skriver. Bryt av långa texter med hjälp av stycken, och håll koll på stor inledande bokstav och avsluta med punkt eller motsvarande tecken. Se också till att texten inte avslutas med en massa blankrader.

Sök & arkiv för Publikkontrollen

Sök igenom hela Publikkontrollen med ett sökord eller en fras du knappat in här nedan.

Visa alla inlägg gjorda en viss vecka från ett valt år, eller återgå till att se de allra senaste om du gjort en sökning. Observera att endast veckor med inlägg syns i tabellen här nedan. Siffrorna står för vecka 1-53.

» De tio senaste inläggen

2018:  »6 7 9 11 12 13 14 15 16 17 19 23
2017:  »2 3 4 5 6 7 8 10 11 12 13 14 15 16 18 19 22 23 27 28 30 33 35 36 37 38 41 42 43 44 47 51
2016:  »1 2 3 4 5 7 8 10 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 31 32 33 34 35 36 40 41 43 45 47 48 49 51 52 53
2015:  »1 2 3 4 5 6 7 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 48 50 51 52
2014:  »1 2 3 4 5 6 8 9 10 11 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 27 28 29 30 31 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
2013:  »1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 47 48 49 50 51 52
2012:  »1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 44 45 46 47 48 49 50 51 52
2011:  »1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
2010:  »1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53
2009:  »1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53
2008:  »1 2 3 4 5 6 7 8 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51
2007:  »1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
2006:  »1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 30 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
2005:  »2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

Namn:     Klubb:

Du har valt vecka 5, 2006 i arkivet.

Söndagen den 5/2 -06.   Klockan 18:50.

Namn: Sverker

Micke -
jag instämmer i att joggande på Skogskyrkogården - just den kyrkogården - inte borde väcka anstöt. Jörgen joggade där för några år sedan och fick också en åthutning (och fogade sig, har jag för mig).
Det är klart att man kan fundera på hur man ska göra om det kommer upprepade negativa reaktioner. Ska man undvika själva vägarna och kryssa fram genom de skogspartier som faktiskt finns på denna generöst tilltagna plats? Kanske blir krångligt?
Faktum är att frågan kanske till en del handlar om fart: att förlägga regelrätta intervallpass, fram och åter, tycker jag skulle kännas konstigt (att då t ex möta samma personer flera gånger). Och givetvis bör man undvika det öppna fältet intill kapellen och minneslunden, där det stora korset står.
Så slutsats - jag tycker att du Micke, och andra, gott kan löpa genom skogskyrkogården, ev. hålla dig/er några tiotal meter innanför vägarna där skogen i vissa partier bildar ridå.
(Frågan kan synas perifer men jag som påstår att det finns andliga dimensioner i idrottande för gärna en dialog i ämnet!)


Söndagen den 5/2 -06.   Klockan 17:02.

Namn: Micke N

Fredde, jag gillar ditt upplägg skarpt. Menyraderna upptill lär vi, som mer eller mindre ofta besöker sidan, lätt och snabbt att hitta till.
Övriga funktioner som nyheterna, publikkontrollen och tiraderna, som vi bör skylta med och som andra lätt bör hitta, får mer plats och utrymme, vilket jag tycker är bra.


Söndagen den 5/2 -06.   Klockan 16:59.

Namn: Micke N

Förbjudet att jogga?
Enligt en vänlig men bestämd man som stoppade mig under en uppvärmningsrunda inför kommande intervaller på Skogskyrkogården idag finns begränsningar för hur fort man tar sig fram på kyrkogårdar.
- Ursäkta, men det här är en kyrkogård, här joggar man inte!
Hur fort får man promenera på en kyrkogård, och hur mycket får man argumentera, just där, med någon som just sagt något man inte kan hålla med om?
- Ursäkta, jag vill inte gärna argumentera just här men jag måste ändå säga att jag inte håller med dig. Att jogga kan vara ett sätt att hedra och visa aktning, ja sörja, likaväl som att promenera kan vara det. Jag känner många som skulle uppskatta den typen av uppvaktning. Medlemmar i klubben, sa jag, och pinnade iväg.
Jag kunde ha fortsatt och belagt att idrott hyser andliga, rituella och ceremoniella värden, kanske med en hänvisning till tiraderna här på hemsidan, men det skulle med all sannolikhet ha missuppfattats, det var helt enkelt inte läge för frågan: "jo förresten, har du varit inne på www...?"
Det sista av det jag sa hade jag inte riktigt belägg för. Vid närmare eftertanke är det bara en person som jag någonsin talat med om saken.
Men om det alls finns en allmän hållning bland medlemmarna, som jag eventuellt har gjort mig till felaktig uttolkare av, skulle det vara intressant att ta del av den. Har jag fel som intervalltränar på Skogskyrkogården?
Att anordna en tävling i området, ur OL-teknisk synvinkel är det synnerligen lämpat för till exempel sprint-OL, vore ett övertramp (?) och säkerligen förbjudet av flera skäl. Men att träna, också i kamp mot klockan, kan det vara fel och tolkas som brist på respekt för de begravda och de sörjande?


Lördagen den 4/2 -06.   Klockan 22:17.

Namn: Fredrik

Jag har gjort en fullt fungerande startsida av min skiss. Det är lite enklare att förstå menyn och hur allt ser ut när det inte bara är en bild. Observera nu att menyn bara är på startsidan. I en skarp version så är det så på alla sidor sedan. Tänk nu på att om du går in på en undersida och från den sidan tar startsidan, då kommer du till den gamla. Hoppa tillbaka med bakåt-knappen.
Vad tycker ni om detta?

www.hellasorientering.se/indexskiss.php

Observera här att man nu också kan se när det senaste inlägget i Publikontrollen och i Tiréns tirader har skett, direkt från startsidan, så att om man är flitig besökare slipper kolla in på dessa sidor hela tiden bara för att se om det kommit något nytt.


Lördagen den 4/2 -06.   Klockan 00:07.

Namn: Sverker

Ber att få tacka för hejarop vad gäller "tiraderna"... men bli inte förskräckta över alla texter som ramlat in, jag stillar mig nog snart... Tanken är att den som har tid över och lite läslust kan kolla här och var, bland bidrag de olika dagarna i månadskalendern som ligger till höger i bloggen.
Och varmt tack till Micke och Fredde - ni är sannerligen pådrivare av bästa slag, och det kan ju behövas en natt som denna när snön och kylan gjorde comeback...
Tills vidare är vi väl många som glatt saysar våra sista slantar på att ekipera oss inför våren i fräscha Hellasdräkter!

Marianne och jag har just bestämt oss för att springa VeteranVM i Österrike i sommar. När Errol/Wanja/Kristina/Rolf/Ulla-Britt/Kenneth o Johnny/Barbro redan nappat kan man ju t.o.m.överge ljuva svenska juli för en vecka...


Fredagen den 3/2 -06.   Klockan 09:33.

Namn: Micke N

Fredde, jag tyckte också att det där med enbart två steg för zoomning kändes som en begränsning, även om det råkade fungera på min skärm.

Vill dock passa på att säga att jag tror att klubbtidningen har en framtid i pappersformat, och att jag betraktar publiceringen av den på webben som ett komplement. Jag tror, och hoppas, att det för många är som jag vill minnas att Janne beskrev saken: Enklare och kanske mer lustfyllt att kunna bläddra i den var helst man befinner sig, eller stoppa in den i någon bokhylla om man så vill.


Fredagen den 3/2 -06.   Klockan 09:30.

Namn: Gunnar

Jag följer Freddes idéer om hemsidans menyer. Spontant upplever jag att förslaget med menyer upptill, som en rad, känns bra. Jobba gärna vidare.
Om Budkavlens arkivering känns Freddes kommentar om eget webbhotell som vettig.


Torsdagen den 2/2 -06.   Klockan 23:09.

Namn: Fredrik

Micke... www.textalk.se/se/weblisher.html verkar tjänsten heta. För tillfället verkar det vara så att det läggs upp på en plats utanför vårt webbhotell, vilket väl inte är så jättebra egentligen (anar att det inte är så jättebilligt då som man kan hoppas på).
En annan grej jag märkt, som kanske kan ställa till det för en del, är att sidorna bara kan zoomas in ett fast steg. Det kan kanske då uppfattas som för litet för folk med inte perfekt syn. Man kan heller inte markera text om man vill klippa ur för citat etc.


Torsdagen den 2/2 -06.   Klockan 21:41.

Namn: Micke N

Ulla-Britt och Fredde,
jag håller med om att den lösning Proffice använder för att läsa sin tidning på nätet är mycket användarvänlig. Helt klart något vi borde titta närmare på, allra helst som det rör sig om ett (tilläggs-)program som inte kostar en förmögenhet.


Torsdagen den 2/2 -06.   Klockan 19:12.

Namn: Fredrik

Vad tror ni om denna skiss som ett alternativ att göra om sidan lite för att få en smidigare meny som lite lättare kan växa med undersidor som man trots allt kan nå direkt från startsidan?

www.hellasorientering.se/skiss.jpg

I förslaget ligger alltså nu menydelen vågrätt i en enda rad, och när man sätter markören över t.ex Arkivet så kommer det fram alternativ så som Bildarkiv, Resultatarkiv osv. Verksamheter skulle då innehålla Elit och Ungdom. Klubbfakta är det som nu är i Om klubben. Med denna lösning skulle man då också kunna göra så att man kan hoppa direkt in till köpa kartor, och slipper tassa via kartsidans startsida. I framtiden då när vi lägger lite mer kraft på andra sidor som med kartsidans tillkomst, så kan t.ex direkt tassa in på hyra klubbstugan osv osv.

Anledningen till att Publikkontrollen och tiraderna inte ligger i menyn de också, är att det blir så långa rubriknamn för det, så att det inte får plats. Och att slå ihop dessa till en övergripande menyrubrik fann jag inget bra ord till som alla skulle förstå vad som fanns där. Och då just dessa två sidor lär vara de mest besökta (tror tiraderna blir väldigt välbesökt i framtiden) oavsett klubbtillhörighet så vore det dumt att gömma undan dem.

Observera nu att detta bara är en enda stor bild för att visa lite hur jag tänkt rent strukturellt.
Även att typsnittet där runt Publikkontrollen och Tiréns tirader är lite knas i jämförelse med övriga texterna på bilden, så det är inte medvetet gjort att se annorlunda ut.


Torsdagen den 2/2 -06.   Klockan 18:50.

Namn: Fredrik

Ulla-Britt... Såg intressant ut. Kanske något för Micke att titta närmare på då just det där mer är hur det presenteras varje nummer. För det är väl något sådant han eftersökte i framtiden att kunna söka i nummer och bland gamla nummers artiklar. Dock är det då något Micke måste göra när han gör själva tidningen.

Micke... Du kan väl prata med Ulla-Britt och fråga vad det är för program hon pratade om, och hur själva tillvägagångssättet är för att få det från layoutprogrammet du gör tidningen i till ett format för nätet med alla kapitel och sökord och sådant fixat. För det vore ett alternativ att visa upp det på som är lite lättare att förstå än att själv bläddra i en PDF kanske (även om det nu kanske är en PDF-fil som ligger i grunden till den där lösningen).
Eller om Ulla-Britt nu själv talar om namnet på programmet om hon kan, så kan vi läsa vidare om det på annat håll själva kanske.


Torsdagen den 2/2 -06.   Klockan 18:32.

Namn: Ulla-Britt

Fredde,
Vi har just haft premiär på nätet för vår (Proffices) tidning "Dagens Möjligheter". Den kommer också ut i pappersform med 6 nr per år. Nuvarande nummer är det andra sedan starten. Gå in på www.proffice.se och kika på hur vi löst det hela med hjälp av ett litet, enkelt program som inte heller kostar en förmögenhet. Kanske du kan få några tips därifrån, menar jag.


Torsdagen den 2/2 -06.   Klockan 09:33.

Namn: Eva G

Hejsan,
Behöver du nya Hellastränings- eller tävlingskläder?
Vi tänkte göra en ny beställning nästa vecka och önskar därför att ni återkommer till mig (via mail) med er beställning.
Vad behöver du?
• Träningsoverall (det går att beställa olika storlekar på jacka och byxa)
• Väst
• Tävlingsblus, lång eller kort ärm?
• Tävlingsbyxor, långa eller knäkorta ben?

Glöm inte att meddela storlek och antal.
Hälsningar//Eva Gustavsson
e-post adress: eva.gustavsson@scania.com


Torsdagen den 2/2 -06.   Klockan 09:05.

Namn: Micke N

Fredde, din idé om en länk för allt vi arkiverar låter jättebra!


Onsdagen den 1/2 -06.   Klockan 23:57.

Namn: Fredrik

Micke... Ja jag kan nog plocka bort din inledning helt nu, med tanke på det du själv skrev som kommentar där i en tirad, eftersom Sverker kommit igång rejält. Jag gör det imorgon.

Vad gäller Budkavlen på nätet och hur vi bevarar det är något att fundera på. Jag tänker mer nu på hur mycket 'värdefull' menyplats man vill offra för en sida som en tid framöver kommer att vara rätt tom.
Missförstå mig rätt nu, jag vill gärna göra Budkavlen lättåtkomlig för alla, utan att tassa igenom massor av undersidor innan man kommer fram till rätt ställe, men vi måste nog alla börja fundera på hur vi vill ha menyn och undersidorna för att i framtiden underlätta.
Det är väldigt lätt annars att det blir en menyrubrik för varje liten sida man gör, vilket blev just problemet ett tag innan jag löste vissa delar av problemet genom att slänga in avgifter, historik etc inom en övergripande rubrik Om klubben.
Detta ovan tål att funderas på som sagt, mest för framtiden när det säkerligen kommer idéer om flera sidor som pockar på uppmärksamhet.
En tanke jag har nu spontant är att slänga in Bildarkiv, Resultat(arkiv), Statistikarkiv, Länk(arkiv) och Budkavlen i en övergripande rubrik Arkiv. Dock inte som nån undersida så som Om klubben där man först på den nya sidan klickar sig vidare till rätt kategori, utan att man direkt från huvudmenyn kan välja Arkiv -> Bildarkiv etc.

Som det är nu är jag inte riktigt nöjd med menyuppbyggnaden, samtidigt som det är en av de enklaste systemen att hitta rätt på då det inte är en massa förvirrande grafik. Ska dock fundera lite på om jag kan göra någon smidigare lösning, som tilltalar alla, både för surffreak och mer nätovana.

Men allt detta ovan handlar om att få feedback och idéer från er andra. För det är i första hand för er som jag gör sidan egentligen, då jag ju själv inte är aktiv löpare längre.


Onsdagen den 1/2 -06.   Klockan 23:16.

Namn: Micke N

Classe har väckt frågan hur vi arkiverar Budkavlen på hemsidan.
Jag föreslår att vi (Fredde!) lägger till en rad bredvid "publikkontroll" som heter till exempel Budkavlen, eller Budkavlen arkiv. Gärna med sökbart index, även om det kommer ta sin lilla tid innan där finns något värt att söka i...


Onsdagen den 1/2 -06.   Klockan 22:49.

Namn: Micke N

Jag är säker på att tiraderna kommer att få genklang i orienterar-Sverige och för den delen hela idrotts-Sverige, tids nog. Och visst, jag tipsar på Alternativet, vid tillfälle!

Fredde - kan du ta bort min presentation i början av tiraderna, alternativt lägga den före första inlägget?


Onsdagen den 1/2 -06.   Klockan 16:06.

Namn: Fredrik

Som Sverker skriver bland sina tirader; in och läs dem och kommentera nu när han fått upp ångan rejält.

På något snyggt sätt ska vi även försöka få icke-hellener att hitta dit, som ett mål att även locka folk till den vanliga sidan. Ett inlägg på OL-snack på Alternativet kanske är en bra lösning, men då kanske Sverker själv inte ska vara den som skriver det för att inte framstå som lite väl självgod, hehe. Och/eller som en egen nyhet på Alternativet om man kontaktar dem, då ju Sverker som sagt är en rätt bekant herre för många orienterare.
Micke kanske skulle vilja ta på sig detta ovan om ett tag? Då man som redaktör för Budkavlen och son till kändis som Gunnar Nyberg kanske kan övertyga litet mer (vad gäller en egen nyhet alltså).


Tisdagen den 31/1 -06.   Klockan 22:23.

Namn: Sverker

Fredde - jo, nog har det väl kommit in texter, en riktig långdrapa först, plus två kortare. Fortsättning följer - häng med och skriv den som har lust!.


Tisdagen den 31/1 -06.   Klockan 12:33.

Namn: Fredrik

Sverker... Hmm, stämmer det du säger nedan om att du skrivit in några tirader nu? Det är nämligen helt tomt där, och jag loggade även in för att se om det var något fel i presentationskoden, men det var tomt på inlägg även då med. Tryckt på rätt knappar? :-D


Tisdagen den 31/1 -06.   Klockan 12:06.

Namn: Sverker

Tack för hejarop, Gunnar... Har faktiskt lagt ut några texter nu. Så den som orkar... Hoppas bloggen blir dialogisk! Skriv!


Tisdagen den 31/1 -06.   Klockan 07:37.

Namn: Gunnar

Vilken KANONIDÉ med "Tiréns Tirader" - det här ska bli spännande - och vilken tjusig sida!
Jag gissar att det är Fredde som gjort den, GRATTIS!